Enghaves pædagogiske grundtanker

Alle børn skal føle sig velkomne i Enghave hver dag. De skal føle sig set og anerkendt. Når børn er omgivet af varme, omsorg og indlevelse i deres barndom, har de nogle gode byggesten til deres voksenliv. Vi ser det som noget meget centralt i pædagogikken, at børnene skal opleve netop dette.

Plads til forskelle
Som en selvfølge har vi barnet i centrum, med de mange nuancer, forskelligheder og potentiale som det enkelte individ rummer. Der er derfor plads til forskelle i Børneinstitutionen Enghave. Vi vil gerne have et mangfoldigt og rummeligt miljø, hvor anerkendelse, ligeværd og tolerance er noget helt centralt og grundlæggende. Med det menes der, at enhver individ er unikt og med ret til at blive hørt og respekteret. I den daglige pædagogiske praksis og børnetilgang kommer det blandt andet til udtryk i, at vi byder spontanitet, nye input, brud på fastlagte normer m.m. velkomne, hvis det er forsvarligt og meningsgivende.

Der tales  meget om ”det gode børneliv”, og egentlig giver det ikke mening at tale om det i generelle vendinger, fordi når, man ser bort fra dækning af barnets basale behov, er det gode børneliv ikke er det samme for alle børn. For nogle børn er det rutine og forudsigelighed, og for andre er det yderligheder og at søge kanten af det mulige. Men for alle børn gælder det, at de i morgen helst skal turde/vide/kunne lidt mere end i går.

I Børneinstitutionen Enghave arbejder vi ud fra den tanke, at barnet udvikler sig i sit eget tempo. Børn har en naturlig fremdrift, som gør, at de normalt ikke bliver på samme sted længere end nødvendigt. For ikke at forstyrre denne fremdrift, som et tæt forbundet med livsglæden, er det vigtigt, at barnet føler sig trygt og forstået. Udvikling sker i spring, og der vil være perioder, hvor det nye lærte skal automatiseres. Og det skal der være tid til.

Fællesskabet er i fokus
For os er det meget vigtigt, at børnene - samtidig med at vi styrker deres individuelle personlighed og evner - gradvist får forståelsen af, at de er en vigtig del af fællesskabet. At alle, på det niveau de magter, har et ansvar for, at det er godt at være i Enghave. Relationerne mellem børn og voksne og børn og børn imellem, skal have mulighed for at blomstre, og vi arbejder for, at børnene bliver i stand til at opbygge gode tætte venskaber.

Børnene skal lære RIGTIG meget i de første år af deres liv. Udover forholdet til deres jævnaldrende, så lærer børnene også af alt hvad vi gør, og alt hvad de ser. Vi skal derfor også være gode rollemodeller – jer forældre og vi voksne professionelle. Vi skal derfor danne trygge forhold for børnene, som gør, at de med tiden kan blive åbne, fleksible og forandringsparate. Vi vil gerne skabe ro omkring børnene, styrke deres motivation og evne til at holde fokus.

Kommunikation og inddragelse
En anden ting, som vi tillægger en stor værdi i Enghave er kommunikation og inddragelse. Vi har en forpligtigelse til at give børnene såvel medindflydelse som forberedelse på det indhold som deres dage hos os bringer. Vi skal derved skabe muligheder - eksempelvis gennem samlinger og samtaler – hvor børnenes mening og spørgsmålstagen kan blive hørt og respekteret. Derfor giver vi os tid til at fortælle om dagens program og muligheder til vores samlinger.

Fokus på overgange
Vi har desuden stor fokus på overgange, såvel oprykninger i eget hus, som de kommende skolebørn og deres videre færd. Mellem vuggestue og børnehaven aftales der overgangsforløb med besøg i såvel børnehave og udflytteren selvfølgelig, så barnet er velkendt med de nye voksne samt omgivelserne, når det starter. For de ældste børn i børnehaven har vi ’Store Børn gruppen’, der skærper fokus på at ryste gruppen sammen samt at sætte fokus på, hvad det at skulle starte i skole kommer til at betyde og kræve. Derudover tager børnene også på en koloni med to overnatninger. Det er en tradition, som vi har haft i huset siden. Den finder sted i september måned.